Nové Zámky majú zo všetkých slovenských miest najviac verejných terminálov s bezplatným prístupom na internet. Odznelo to na tlačovej konferencii o projekte Implementácia informačných
a internetových terminálov v regióne Nitrianskeho samosprávneho kraja (NSK), ktorá sa konala
v stredu 4. októbra na Mestskom úrade Nové Zámky.
Ako uviedla podpredsedníčka NSK Ľubica Burdová, cieľom projektu bolo umožniť občanom vyhľadávanie informácií prostredníctvom internetu a elektronickú komunikáciu so samosprávou. Do projektu sa zapojili mestá Nové Zámky, Šaľa, Topoľčany, Zlaté Moravce, Hurbanovo, Kolárovo, obce Nesvady a Diakovce. Celkový rozpočet bol 5,7 milióna korún. Zdroje z nenávratného finančného príspevku sa použili na zriadenie terminálov, softvéru a prístupu na internet.
Podľa vyjadrenia konateľa realizačnej firmy Milana Tomaníka v rámci projektu namontovali celkom 23 interiérových a exteriérových terminálov. Najviac (5) majú Nové Zámky, po dvoch dostali Kolárovo, Hurbanovo, Nesvady a Diakovce. „Oceňujem prístup NSK, ktorý je prvým krajom s kompletne zavŕšeným projektom. Stretávali sme sa s rôznymi reakciami. Niekde projekt odmietli s odôvodnením, že internet je už prežitok. Exteriérové terminály museli čeliť podpáleniu aj útoku dlažobnými kockami, ale vydržali. Doteraz terminály využilo 49 928 návštevníkov, ktorí prostredníctvom nich navštívili 613 929 internetových stránok
a odoslali 9 183 emailov. Najvyhľadávanejšími bývajú informácie o konkrétnom meste, pracovné ponuky, cestovné poriadky, kultúra, turistické trasy a informácie o samosprávnom kraji,“ uviedol M. Tomaník.
„Prvé terminály sme zdarma dostali predvlani od firmy, ktorá v meste budovala jednotný informačný systém. Oslovili sme aj ďalšie mestá a obce
v okolí, neskôr sa pridal aj NSK. Dnes máme desať terminálov
s bezplatným prístupom na internet, čo najvyšší počet na Slovensku,“ povedal primátor Nových Zámkov Gejza Pischinger. Za posledné dva mesiace občania v Nových Zámkoch odoslali z terminálov približne
1200 emailov.
Ďalšie možnosti využitia verejných internetových terminálov závisia od požiadaviek samosprávy. V Šali chcú napríklad sprístupniť databázu katastra, inde chcú pre občanov zaviesť elektronickú podateľňu. „Možnosti sú veľmi široké, dokážeme sprístupniť alebo naopak obmedziť prístup na nevhodné internetové zóny,“ potvrdil M. Tomaník. „Samospráva sa však často stretáva
s byrokratickými obmedzeniami. Elektronické podávanie tlačív bude možné až po zavedení elektronickej registrácie občanov.“ Ďalšie možnosti uplatnenia terminálov sa predpokladajú
v mikroregiónoch. MIROSLAVANTONI