ŠAĽA. Na štvrtom ročníku šalianskeho zletu historických modelov sa stretlo takmer päťdesiat leteckých modelárov. Tí sa snažili svoje lietadlá dostať čo najvyššie a udržať ich vo vzduchu čo najdlhšie.
„Máme tu klasické bezmotorové klzáky ako aj lietadlá s motorčekmi. Pri klzákoch sa čas ich sklzu od vypnutia z vlečného lanka, pri lietadlách s motorčekmi beží motor podľa pravidiel pre konkrétnu kategóriu (dve minúty) a potom sa meria čas ich sklzu po pristátie. Ten je maximálne pätnásť minút pri jednosmerných motorčekoch a desať minút pri motorčekoch na striedavý prúd," popísal nám základné rysy hodnotenia jednotlivých disciplín Pavol Rábek zo šalianskeho klubu leteckých modelárov. Predstavili sa tu aj modelári z Maďarska, a to špeciálnou národnou maďarskou kategóriou, s takzvanými elektrogumákmi. Ide o modely, ktoré boli v období do 1954 poháňané gumou. Pri klasických „gumákoch" sa meria čas od vypustenia z ruky. Celkove sa meria 60 sekúnd.
Podľa interných predpisov historickými modelmi sú lietadlá, ktoré sa stavali do konca roku 1950. „Snažíme sa stavať modely podľa dobových plánov a materiálov. Lietadlá akurát obohacujeme o diaľkové ovládanie. Sú tu kategórie, s ktorými sa lieta aj na majstrovstvách Európy. Tie budú v tomto roku v Nemecku. My sme ich robili pred dvomi rokmi v Trnave a znovu ich budeme organizovať v roku 2011," dodal Pavol Rábek.
„Šaľou začíname súťažnú sezónu a seriál stretnutí, Šaľou sa aj sa sezóna uzatvára na takzvaných Jesenných Kabiňákoch. Ozdobou podujatia je dvojplošník Avia B 534. Ide o prvý československý dvojplošník, ktorý bol skonštruovaný v leteckej továrni v Čechách v Avii. Zaujímavosťou je, že tento typ stíhacieho stroja zasiahol aj do povstaleckých bojov počas SNP. Je to nádherná maketa na veľký spaľovací motor," dodal Alojz Pajdlhauser, predseda Klubu SAM 119 Slovensko (The Society Of Antique Modelers)
So svojim lietadlom sa tu predstavil aj Alexander Nagy zo Šale. Prišiel sem s old timerom so striedavým motorom, s rozpätím krídiel 1,52 metra. Lietadlo vraj vyletí približne až do šesťstometrovej výšky.
Leteckému modelárstvu sa venuje od šiestej triedy základnej školy, teda už viac ako tridsať rokov. Okrem iného zostrojil aj rádiom riadený vrtuľník či kajutovú plachetnicu o dĺžke 6,3 metra. S modelmi už uspel aj na viacerých medzinárodných súťažiach, za čo bol v roku 2007 vyhodnotený ako najlepší športovec okresu Šaľa v kategórii technických a netradičných športov. Okrem iného je aj zakladateľom modelárskeho krúžku v ZŠ na Pionierskej ulici.
Na súťaž sa pripravoval celú zimu. Pri prvom tohoročnom lietaní mu jeden veľmi dobrý súťažný model uletel. Podobnú smolu mal aj pred dvomi rokmi. Šaľu reprezentovali aj František Swiety, Marián Vicena a Tomáš Chuděj.
Päť rokov sa leteckému modelárstvu venuje aj Michal Takáč. „Začínal som s malými hádzadielkami v modelárskom krúžku v Základnej škole Krátka, pod vedením Pavla Rábeka a Kazimír Korgu. Postupne som sa dostal k väčším, ktoré už majú aj RC súpravu na diaľkové ovládanie. Neprišiel som sem súťažiť, iba si to vyskúšať," povedal nám zatiaľ len žiak Spojenej školy v Šali - Veči, kde sa venuje najmä elektronike. Preto aj jeho lietadlá poháňali motorčeky na batérie.
Cena elektrovýbavy je okolo 160 eur (5-tisíc korún). Menšie lietadlo malo rozpätie krídiel 1,1 a väčšie dva metre. Kostra lietadla bola obalená špeciálnou transparentnou fóliou. Michalovi sa s lietadlami najlepšie trénuje pri bezvetrí, vtedy sa dajú využívať aj termické prúdenia vzduchu.