ZLATÉ MORAVCE. Zbytočná poctivosť a márna snaha mať všetky papiere a povolenia v poriadku. Tak sa pozerá na svoje podnikanie taxikár, ktorý nás upozornil na prebujnelé čierne podnikanie ostatných kvázi taxikárov v meste.
Šofér, ktorý popísal čudné praktiky taxi služieb, meno zverejniť nechcel. V diskusii na webe sa pod svoj nahnevaný príspevok podpísal.
Namiesto riešenia problému čiernych taxikárov v meste teraz očakáva 'buzeráciu' svojej osoby od všetkých kompetentných, ktorých kritizuje.
Bez papierov
Náš zdroj tvrdí, že v meste je približne trinásť taxi služieb, ale len dve-tri sú legálne. Všetkým ostatným chýba na taxi službu koncesia, jazdia iba na živnosť, niektorí dokonca údajne nemajú ani tú.
Taxikári v Zlatých Moravciach fungujú podľa pána, ktorý sám v meste taxi služby ponúka tak, že majú v živnosti napísané neverejná osobná preprava do deväť osôb, vrátane vodiča. „V zátvorke je napísané, že nie taxi služba – teda by nemali chodiť po meste a zbierať ľudí,“ povedal.
Robia to však úplne bežne aj s požehnaním samosprávy a ďalších orgánov. „Tu môže robiť taxikára, kto chce, dokonca aj bez akejkoľvek živnosti. Takí potom berú robotu nám, čo sme investovali do podnikania peniaze,“ hovorí rozhorčene.
Muž spočítal, že poctivé podnikanie ho vychádza na stovky eur, ktoré čierni taxikári nikdy nezaplatia. „Musel som si spraviť odbornú spôsobilosť, čo boli ťažké skúšky, vyšlo to na 110 eur. Koncesia ma stojí 30 eur, psychotesty 80, preukaz vodiča taxislužby 50, musím mať poistené sedadlá, zaplatiť za technickú kontrolu aj za cestnú daň 180 eur – tá závisí od typu auta. Tí druhí pritom ani nevedia, čo je to cestná daň, majú živnosť za pár eur, a to je všetko.“
Taxikár: Úrady povedali, že kontrolovať nás má mesto
Taxikári v Zlatých Moravciach vraj bežne jazdia bez typického označenia na streche. Bločky údajne viacerí nevydajú ani po požiadaní zákazníka.
Šofér, s ktorým sme hovorili tvrdí, že po novom má zo zákona taxi služby kontrolovať mesto. „Povedali mi to na viacerých úradoch, vrátane ministerstva dopravy. Vo väčšine slovenských miest to už dávno funguje, ale v Moravciach ich nik ani po upozornení nekontroluje,“ hovorí. Na internete opisuje búračku, ktorú mal mať načierno zamestnaný šofér konkurenčnej služby. „Bolo len šťastím, že mu tam akurát nesedel zákazník. Asi sa čaká, kedy sa stane nejaká tragédia a potom sa kompetentní v meste možno zobudia,“ napísal dotyčný pán.
Podľa taxikára nemôže byť pre mesto problém ustriehnuť si, kto jazdí načierno a bez označenia. Stačí si na mestskej polícii pozrieť kamerové záznamy z námestia počas ktorejkoľvek piatkovej či sobotňajšej noci.
Takáč: Kontroly taxíkov nemáme zákonom stanovené
Taxikár hovorí, že na povinnosť kontrolovať podnikanie taxikárov v meste, predstaviteľov samosprávy upozorňoval opakovane. Najskôr vraj boli prísľuby, potom myknutie plecami a vyjadrenie, že to robiť nebudú.
Primátor ani prednosta na naše otázky ku kontrole taxikárov nereagovali. Z radnice zareagoval iba náčelník mestskej polície Marián Takáč, ktorý napísal, že náš zdroj prekrúca skutočnosti a zavádza.
„Mestská polícia nemá zákonom stanovenú povinnosť kontrolovať taxi služby,“ napísal náčelník Takáč.
Ministerstvo dopravy vyhlásilo, že kontrolovať prevádzkovateľov taxi služby a taxikárov môže polícia a obec.
„Obec podľa zákona 56/2012 kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxi služby, napríklad označenie vozidla obchodným menom, vybavenie vozidla koncesiou a podobne,“ reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Prečo to Zlaté Moravce nerobia, nie je celkom jasné. Primátor Peter Lednár ani prednosta Roman Šíra neodpovedali na otázky súvisiace s kontrolou taxikárov.
Polícii zase z toho istého zákona vyplýva v rámci zabezpečenia bezpečnosti a plynulosti premávky povinnosť kontrolovať taxikárov, napríklad to, či ich vozidlá majú technickú spôsobilosť alebo či sú vybavené prepravnými a sprievodnými dokladmi.
„V prípade, ak mestský policajt zistí iný správny delikt alebo priestupok podľa spomínaného zákona, podá oznámenie dopravnému správnemu orgánu, ktorým je v oblasti taxi služby obec,“ vysvetlil Martin Kóňa.
Bez motivácie podnikať čestne
Taxikár, ktorý svoj spôsob prístupu k podnikaniu považuje za poctivý, je demotivovaný tým, že v Zlatých Moravciach niet toho, kto by riešil nekalú konkurenciu robiacu biznis načierno.
„V tejto republike sa asi neoplatí čestne podnikať. Načo som si robil koncesiu? Mohol som si nechať osobnú prepravu za tri eurá, staré auto za päťsto eur a mohol som veselo voziť načierno ľudí.“