Technické služby nemuseli s výnimkou posledných pár dní posýpať a soliť cesty. Od nástupu kalendárnej zimy sneh takmer nebol.
ZLATÉ MORAVCE. Úsporu na financiách, ktoré by sa bežne vynaložili na posýpanie zľadovatených a zasnežených ciest. To si sľubujú mestské Technické služby od tejto zimy.
Od jej nástupu takmer nesiahli na zásoby soli a štrku. Soľ dokonca vôbec nenakupovali, v skladoch sú zásoby z vlaňajška. Aj keby hneď udreli kalamity, je isté, že posypového materiálu na cesty minú Zlaté Moravce oveľa menej ako v predošlej sezóne.
Cesty nebudú rozbité tak ako vlani
Mesto má dostatok posypových materiálov na celý zvyšok zimy. V skladoch je 8 100 kilogramov soli a 25 ton posypového štrku. Pritom vlani, keď bola zimná sezóna oveľa horšia, minuli 6 700 kíl soli a 23 ton štrku.
Vzhľadom na pokročilú zimu je už teraz teda jasné, že samospráva na zimnej údržbe túto sezónu nejaké peniaze ušetrí.
„To sa nedá poprieť. Nevieme presne, koľko ušetríme, pretože zima ešte neskončila. Ale už len to, že cesty nebudú tak rozbité ako vlani, je veľká pomoc. A ak by aj teraz začalo snežiť, určite nebude sneh na cestách vkuse najbližšie tri mesiace,“ povedal Branislav Varga, šéf Technických služieb.
Kontrasty
Zima, ako sme ju zažili doteraz, vo všetkom ostro kontrastuje s vlaňajšou sezónou. Počas nej bolo snehovej nádielky požehnane. Snežilo už v decembri, kvantá snehu napadali v januári a vo februári. Technické služby mali svoju techniku a ľudí skoro neustále vonku.
Okrem množstva minutého materiálu stáli nemalé peniaze aj opravy mestských ciest. V Zlatých Moravciach bolo rekordne veľa dier. Napomáhal tomu charakter zimy: v noci prudko mrzlo a cez deň sa teploty prehupli nad nulu. Voda neustále zamŕzala a roztápala sa. Tento cyklus spôsobil rozpínanie asfaltu a vznik mnohých dier na cestách. V sezóne 2012/2013 minuli Technické služby len na asfaltovanie a opravy výtlkov 17 397 €.
„Po cestách sa teraz dá chodiť normálne - to je pritom koniec januára a snežilo len posledných pár januárových dní,“ hovorí Branislav Varga.
Posypový štrk je stále na sklade, mesto z neho túto zimu minulo absolútne minimum.
FOTO - TOMÁŠ HOLÚBEK
Tridsaťročná technika
Šéf mestského podniku má v mobile nastavenú stránku meteorologického ústavu. Zamestnanci Technických služieb neustále sledujú predpovede počasia.
Okrem toho je na vrátnici stála služba, ktorej úlohou je monitorovať zmeny počasia vplývajúce na cesty a chodníky. Keď začne snežiť, vybehne služba k neďalekej nemocnici a zisťuje, či sa cesty a chodníky šmýkajú. V prípade hroziacej kalamity zalarmuje zodpovedných pracovníkov.
Do ulíc potom nastúpia štyri vozidlá – Liazka, ktorá má vpredu radlicu a vzadu posýpač, traktor s odhŕňačom, multikára a nakladač. Ak by technika nestačila, služby majú partnerov, ktorí dokážu dodať napríklad ďalší traktor s odhŕňačom.
Problémom je však vysoký vek techniky, mestské vozidlá na zimnú údržbu sú v priemere staré viac ako tridsať rokov. Samospráva už dlho hovorí, že na nákup novej techniky peniaze nemá.
Na zimný štadión minú viac
Časť ušetrených peňazí z miernej zimy pôjde na chladenie štadióna.
Mierna zima ušetrí mestu peniaze na posype ciest aj na opravách výtlkov, ktorých je oveľa menej ako vlani.
Existuje však jedna oblasť, kde zima bez mrazov náklady samospráve zvýši. Je ňou zimný štadión, ktorý v Zlatých Moravciach spravujú Technické služby.
Očakáva sa, že v tejto sezóne sa na štadióne minie oveľa viac elektriny ako vlani, kedy mrzlo.
„Pred pár dňami sme mali plus dvanásť stupňov. V takom teple sa raz za dve hodiny zapnú dve chladiace jednotky. Ak by bolo cez deň napríklad mínus šesť stupňov, ako vlani v januári, išla by iba jedna chladiaca jednotka a aj to len každých šesť hodín,“ vysvetľuje Branislav Varga.
Časť z peňazí ušetrených na cestách sa tak minie na energie na zimnom štadióne.
Tomáš Holúbek