NITRA. Hradný most rozkopali. Na jeho okraji, pred vstupnou bránou do hradného areálu, urobili žľab. Má zabrániť, aby sa na most dostala voda, ktorá steká z nádvoria.
„Je možné, že táto voda podteká pod izoláciu na moste,“ povedal Martin Štofko, ekonóm biskupského úradu.
Robotníci vybrali z časti mosta dlažobné kocky a vykopali jamu, do ktorej vložili drenáž. „Ak sa povrchová voda dostane popod žľab, chytí sa do drenáže,“ povedal Štofko.
Hradný most. Foto:(mh)
Po zime to vyhodnotia
Vynovený hradný most má problémy s vlhkosťou, vidieť to voľným okom. Príčiny tohto stavu mala odhaliť sonda, ktorú dalo biskupstvo urobiť v lete. Je vraj možné, že ílovitá hornina pod cestou neizoluje tak, ako stavebník očakával.
„Uvidíme, či žľab pomôže zlepšiť situáciu alebo nie - počkáme cez zimu. Keď už nič iné, voda, ktorá steká z hradného nádvoria, nepôjde zbytočne na most,“ poznamenal Štofko.
Vlhkosť vidieť na stenách mosta a najmä na klenbách. Tehly pokrýva silný biely povlak - vápno, ktoré sa vyplavuje z malty. To je dôvod, prečo most nie je dodnes omietnutý.
Použili bentonit
Barokový most postavili v rokoch 1750 až 1780. V lete 2011 väčšinu jeho pôvodných častí firma zbúrala a urobila nanovo. Dôvodom boli problémy so statikou. Z pôvodného mosta zostali len základy.
Klenby z druhej polovice osemnásteho storočia sa podľa statika už nedali zachrániť, pretože murivo malo poškodenú štruktúru. Dôvodom bola chýbajúca ílová vrstva, ktorá by zamedzila prenikaniu vody a solí do muriva.
Firma Jomakstav použila pri výstavbe mosta ílovitú vrstvu bentonit, ktorá vzniká rozkladom vulkanického skla. Nové časti mosta ale aj tak vlhnú. „Pravdepodobne vrstva bentonitu nezapracovala tak, ako by mala,“ povedal pred časom Štofko.
Pamiatkari a cirkev sa zhodli, že stavebník vykonal práce na základe schválenej projektovej dokumentácie, „takže to urobil tak, ako mal“.
Najviac vidieť vyplavené vápno na klenbách. Foto (jk)
Omietku zatiaľ neurobia
Šéfka krajského pamiatkového úradu Anna Valeková vlani povedala, že záväzným termínom na odstránenie nedostatkov a ukončenie prác je koniec mája 2014. Podľa pôvodného zámeru mal most dovtedy dostať aj omietku. Najskôr ju však urobia na budúci rok.
Podľa Štofka sa vlhkosť na okrajoch mosta nikdy nepodarí úplne odstrániť. „Bočné strany, ktoré sú nad vozovkou, budú stále atakované vlhkosťou z vnútornej časti cesty. Azda, keď bude most omietnutý, bude to menej viditeľné. Teraz, na červenej tehle, sa to javí omnoho vypuklejšie,“ povedal.
Na pôvodných častiach mosta sa podľa pamiatkového úradu uskutočnili úpravy zamerané na priebežné odsoľovanie. S ukončením tohto procesu sa počítalo v tomto roku.
Most zatiaľ zostane bez omietky. Foto: (mh)