ŠAĽA. Dopravné značky v zóne rodinných domov Bilica, ktoré určovali hlavné a vedľajšie ulice, vráti radnica späť. Vlani ich vymenila za informatívne tabule Pozor, prednosť vozidiel sprava, ktoré nechala osadiť pri vstupe do ulíc. Vodiči tak museli dodržiavať pravidlo pravej ruky. Zmenu dopravy však Šaľania kritizovali.
Štatistiku nehôd neevidujú
Zmena vyplynula z dopravného generelu, ktorý bol vypracovaný už v roku 2009. Na základe neho sa ešte nič neaplikovalo do praxe, iba zóna Bilica, cez ktorú si mnohí skracovali cestu, pričom prekračovali rýchlosť.
Práve zmena dopravy v štvrti mala podľa strategického dokumentu „skľudniť a zbezpečniť dopravu“.
Väčšine obyvateľov ale súčasný stav nevyhovuje, podľa nich sa tam od vlaňajška zvýšil aj počet dopravných nehôd. Takúto štatistiku však nemožno porovnať, pretože polícia ju nevedie. Obyvatelia chcú, aby sa každá križovatka riadila dopravnými značkami.
Na stretnutí, ktoré v stredu k problematike zorganizovalo mesto, sa miestni tiež sťažovali, že pri vstupe do križovatiek nie je vidieť, pretože štvrť je husto zastavaná plotmi aj zeleňou.
Požiadavku na určenie hlavných a vedľajších ulíc mali aj hasiči, toto jednoznačné označenie by im uľahčilo výjazdy z Murgašovej ulice, na ktorej sídlia.
„Pravidlo pravej ruky je jedna z prvých vecí, preberaných v autoškole a núti vodiča, aby spomalil, to je ako značka. Nemyslím si, že by toto zhoršovalo situáciu, práve naopak, hlavný problém je, že ľudia na to nie sú naučení,“ povedal Šaľan, ktorý zastrešoval vypracovanie dopravného generelu. Táto súvislosť sa ukázala až po akcii.
„Keď tam bude značka hlavnej ulice, autá tam budú lietať osemdesiatkou – deväťdesiatkou,“ pokračoval.
„Keď tam kedysi bola hlavná cesta, stačilo, aby jeden nedodržal predpisy a už spôsobil haváriu. Pomohlo by, keby sa tam dali iba značky označujúce križovatku,“ povedal muž, ktorý s autorom generelu ako jediný súhlasil.
„Máte pravdu, že tento systém spomaľuje, lebo ja keď sa stretnem s ďalšími tromi-štyrmi autami na križovatke, stojíme a ukazujeme si,“ zapojila sa do debaty žena.
Keď sa totiž na križovatke, kde nie je učená hlavná cesta, stretnú autá idúce zo všetkých smerov, na tom, kto pôjde ako prvý, sa vodiči musia dohodnúť posunkami.
Upravia aj zeleň
Zmena dopravy nastala vlani bez toho, aby mesto na ňu vopred upozornilo. Podľa Miroslava Políčka z referátu dopravy išlo o nedorozumenie.
„Firma, ktorá to mala na starosti, nám mala dať včas vedieť, aby sme mohli na zmenu ľudí pripraviť, ale žiaľ, stalo sa, že keď niečo prišli do Šale opraviť, spojili to s touto akciou bez toho, aby to oznámili aj nám.“
Plánovaná zmena neprešla podľa poslanca Petra Gomboša ani zastupiteľstvom, vraj o nej ani nevedeli. Podľa prednostky Jany Nitrayovej je však generel dokument, ktorý nie je potrebné schváliť v mestskom parlamente.
„Bol verejne prerokovaný v roku 2009 v mestskej časti Veča aj Šaľa bez pripomienok. Osobne si pamätám niektorých poslancov, ktorí sú doteraz v zastupiteľstve, že sme sa tam o týchto veciach rozprávali,“ podotkla.
Nové dopravné značenie by malo byť na mieste zhruba do dvoch mesiacov. Návrh predtým prehodnotí a spracuje dopravný projektant spolu s dopravným inžinierom.
Či v ňom budú zakomponované napríklad aj zrkadlá, je zatiaľ otázne. Prostriedky na dopravné značenie sú už podľa primátora Jozefa Belického pripravené v rozpočte.
„Skúsime to troška zlepšiť, nech je to v súlade so všetkými technickými predpismi. Vytvoria sa tam hlavné a vedľajšie cesty, označenie sa skvalitní, zvýrazní. Týmito značkami sa priamoúmerne zvýši aj rýchlosť,“ povedal Políček.
Mesto pravdepodobne zreže aj zeleň, „citlivo ju upraví“, ale až po dohode s obyvateľmi. Tí sa o ňu totiž starajú napriek tomu, že je vysadená na mestských pozemkoch.