NITRA. Spoplatnené parkovacie miesta na Chrenovej sú väčšinou prázdne. Automaty vytlačili autá najmä pred výškový panelák na Ľ. Okánika 2, domáci nemajú kde zaparkovať.
Podobný problém majú aj v iných častiach Nitry, kde „susedia“ platené a neplatené parkovacie miesta. Na Chrenovej je však zrejme najvypuklejší. Aj preto, že na spoplatnenej Slančíkovej ulici sídli Sociálna poisťovňa.
„Jej klienti nám parkujú pred domom,“ sťažujú sa ľudia z Okánika 2.
Pred panelákom na Okánika 2. Foto: (mh)
Miestni sú zúfalí
„Autá parkujú aj na spoplatnenej Slančíkovej, ale mnohé majú za sklom výhodnú parkovaciu kartu, nie parkovací lístok. Nejde o klientov, ale o zamestnancov Sociálnej poisťovne,“ poukázal Juraj z Chrenovej, ktorý si situáciu s parkovaním všíma už dlhšie.
Mestské služby nám potvrdili, že vydali pre Sociálnu poisťovňu 25 parkovacích preukazov po 20 eur na rok.
Nezmyselnosť parkovacích automatov už na prvý pohľad vidieť na Nábreží mládeže a na parkovisku pri Chrenovskom moste. Parkuje tam len minimum áut. Na fotkách z čias, keď ešte na Chrenovej neboli automaty, je parkovisko pri moste plné.
„Tam je to spoplatnené, tak to všetko uteká sem,“ povedala Ľudmila Kvapilová, domová dôverníčka z paneláku na Okánika 2.
Miestni sú už zúfalí, dokonca navrhli, aby mesto osadilo parkovací automat aj pred ich dom: „My by sme si kúpili karty za desať eur na rok a aspoň by sme mali kde zaparkovať.“
Teraz stoja cudzie autá aj na trávniku a chodníku pred domom, kde ohrozujú ľudí.
Aká je návratnosť?
Juraj hovorí, že by platené parkovanie na Chrenovej zrušil. Nemá podľa neho opodstatnenie.
„Autá treba dostať z centra, to má logiku. Presunuli sa za Chrenovský most, čo je v poriadku. Nechápem ale, prečo mesto dalo spoplatniť aj ulice za mostom. Tu už nejde o reguláciu statickej dopravy, ale o výpalníctvo,“ myslí si Juraj.
Podľa neho chce mesto na parkovnom len zarábať, otázne ale je, či sa mu tento nápad na Chrenovej vyplatil. Muselo investovať do automatov aj dopravného značenia, no vodiči sa plateným miestam vyhýbajú.
„Na Chrenovej je osadených päť automatov - tri sú na Nábreží mládeže, jeden na parkovisku pri moste a dva na B. Slančíkovej. Stáli 22 663,35 eur s DPH,“ vyčíslil námestník riaditeľa Mestských služieb Ľudovít Janček.
Za vodorovné dopravné značenie zaplatili Mestské služby 3 633,26 eur, za zvislé 13 879, 044 eur. Ďalších 2 388 eur stála „inžinierska činnosť - návrhy“. Všetky sumy sú vrátane DPH.
Aká je návratnosť investície, sme sa nedozvedeli. „Mesačné tržby máme kumulované za všetky automaty v meste za každý mesiac,“ povedal Janček.
Spoplatnený úsek na Nábreží mládeže. Foto: (mh)
Počkajú na petíciu
Ešte v roku 2013 primátor Jozef Dvonč povedal, že miesta za Chrenovským mostom budú spoplatnené, „pretože to je úplne na dotyku centrálnej mestskej zóny a dennodenne tam autá parkujú po celý deň zadarmo“.
Ľudia už vtedy vyjadrili obavy, že automaty vytlačia cudzie autá pred paneláky a domáci nebudú mať kde parkovať. „Riziko je tu vždy,“ reagoval primátor.
Na radnici sme sa aktuálne pýtali, ako budú riešiť problém obyvateľov z Okánika 2, avizovali sme, že ľudia spísali petíciu. Žiadajú v nej „zabezpečenie parkovacích miest pre tu bývajúcich obyvateľov“.
„K petícii sa budeme vedieť vyjadriť, až keď budeme oboznámení s jej konkrétnym obsahom a požiadavkami a bude oficiálne doručená na mestský úrad,“ reagovali na referáte dopravy.
Na otázku, či je možné osadiť automat pred panelák a miestnym vydať občianske 10- eurové karty, sme odpoveď nedostali.
Viac miest, viac áut
Obyvatelia Ľ. Okánika 2 už na jeseň požiadali mesto, aby urobilo na parkovisku pred domom dopravné značenie, ktoré umožní zaparkovať viacerým autám. Koncom apríla si boli úradníci obzrieť terén.
„Je to nešťastná požiadavka, o čo viac parkovacích miest vyznačia, o to viac cudzích áut tam zaparkuje,“ myslí si Juraj.
Rovnaký názor má aj právnik Marek Ďuran, ktorého oslovili obyvatelia paneláku. „Otázku parkovania treba riešiť principiálne, pretože všetko naokolo je spoplatnené, vrátane parkoviska pred Progresom,“ povedal Ďuran.
Podobný problém bol napríklad aj na Predmostí, kde muselo mesto vyhradiť parkovanie vo vnútroblokoch len pre domácich.