ZLATÉ MORAVCE. Medzi mestom a župou prebiehajú rokovania, ktoré majú viesť k výstavbe ďalšej okružnej križovatky. Potvrdila to radnica. Kruhový objazd by mal vyrásť pred mestským úradom.
Okružná križovatka má uľahčiť príjazd hlavne tým, čo do mesta vstupujú z oboch mestských častí. Dnes tu v dopravnej špičke čakajú hlavne autá idúce z Chyzeroviec.
Tri ramená patria župe
Značná časť pozemkov, ktorú by rekonštrukcia križovatky zasiahla, patrí župe. Mestské je iba jedno zo štyroch ramien - ulica 1. mája.
Podľa našich informácií existuje dohoda, podľa ktorej by rekonštrukciu križovatky hradila župa. Tá by rovnako potiahla aj polovicu sumy, ktorá sa pri premene križovatky musí vynaložiť na prekládku sieti. Z nich najnákladnejšia je údajne prekládka vody, iba tá má vyjsť údajne až na takmer 200-tisíc eur.
Župa vyhlásila, že s mestom nemá žiadnu dohodu o financovaní a výstavbe okružnej križovatky. "O tejto záležitosti je kompetentné rozhodnúť zastupiteľstvo," povedala hovorkyňa župy Oľga Prekopová.
Krajský poslanec a šéf župnej komisie dopravy Marián Kéry ale potvrdil, že on už s predstaviteľmi Zlatých Moraviec rokoval. "Okružná križovatka by sa na ten úsek veľmi hodila, ale najväčšiu finančnú záťaž tvorí prekládka sieti - plyn a voda. To je parketa pre mesto rokovať, či sú prekládky nevyhnutné, či nestačí len takzvaná chránička. Moja úloha je zahrnúť túto investičnú akciu do rozpočtu na budúci rok," povedal Kéry.
Križovatka za pol milióna eur
Mesto už má projekt na výstavbu križovatky, vypracovali ho ešte v minulom volebnom období. Projekt počíta so sumou 495 144 eur. Na samotnú stavbu novej križovatky má ísť 216 257 eur, prekládka sietí vyjde ešte viac - až 278 887 eur. "Keďže prebiehajú rokovanie, nie je rozhodnuté financovanie jednotlivých častí," povedala hovorkyňa mesta Katarína Páleníková.
Od okružnej križovatky si mesto sľubuje zníženie nehodovosti v úseku, zvýšenie priepustnosti, zníženie hlučnosti a emisií i redukciu rýchlostí áut, ktoré tadiaľ prechádzajú.
Kruhový objazd má mať vonkajší priemer 27 metrov a bude jednopruhový. Ak by mal vzniknúť na mieste dnešnej križovatky, musel by sa zbúrať jeden rodinný dom, ktorý vytŕča do križovatky zo strany Prílepskej ulice. Projektant ale navrhol 'kruháč' tak, aby k búraniu prísť nemuselo. Nová križovatka má byť posunutá bližšie k mestskému úradu, na miesto, kde je dnes tráva.
Premeny križovatky
Križovatka pred mestským úradom je jednou z hlavných vstupných brán do Zlatých Moraviec. Aj pre dom, ktorý do nej zasahuje, má atypický tvar. Na niektorých miestach je komplikovaná a neprehľadná.
Hlavná cesta je teraz z ulice 1. mája na Sládkovičovu v smere do mesta. Prednosť teda musia dávať tí, čo prichádzajú z mestských častí Chyzerovce a Prílepy. Ráno a popoludní sa tu preto tvoria rady čakajúcich áut. Potvrdil to aj šéf mestskej komisie dopravy Karol Švajčík. "Najhoršia situácia nastáva na vetve z Chyzeroviec a od Prílep, kde dochádza v dopravných špičkách ku kongescii, pričom vodiči stoja v kolónach," povedal.
Prednosť na križovatke sa v minulosti viackrát menila. Pred deviatimi rokmi sa na návrh úradu menila hlavná cesta na súčasný stav. Dovtedy bola hlavnou cesta Ulica 1. mája – Sládkovičova v smere do Chyzeroviec.
Samospráva v roku 2006 na úpravy vyčlenila 113-tisíc vtedajších korún. Cieľom zmeny v prednosti jazdy bolo, aby kamióny nedemolovali práve opravenú mestskú prvomájku. Kamióny museli stáť priamo pod oknami mestského úradu, pretože pri výjazde z mesta dávali prednosť sprava. Svojou váhou ničili opravenú vozovku, emisiami znečisťovali ovzdušie a dopravu komplikovali aj v zime, kedy museli narýchlo vyťahovať a nasádzať si snehové reťaze, aby do mierneho stúpania vyšli.
Existoval ešte návrh, aby hlavnou cestou bola trasa od prvomájky na Prílepskú ulicu, ten ale neprešiel. Boli totiž obavy, že po priamej ceste by sa šoféri neunúvali spomaliť a úsekom by leteli prirýchlo.