Železnice zelektrifikujú trať a upravia stanice. Dali urobiť štúdiu

Na železničných staniciach chcú spraviť najnutnejšie úpravy. Patrí medzi ne bezbariérovosť a prestrešenie niektorých nástupíšť.

Železničná stanica v Nitre.Železničná stanica v Nitre. (Zdroj: (jk))

NITRA. Železnice Slovenskej republiky už vybrali firmu, ktorá vypracuje technicko-ekonomickú štúdiu pre Elektrifikáciu a optimalizáciu trate Leopoldov - Nitra - Šurany. Zabezpečí aj posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Verejné obstarávanie vyhrala bratislavská spoločnosť REMING CONSULT. Podľa zmluvy, ktorá bola podpísaná začiatkom augusta, dostane firma 299 472 eur, zaplatí ich Európska únia a štát. DPH uhradia Železnice z vlastných zdrojov.

Najnutnejšie úpravy

Štúdia má pripraviť podmienky pre moderný dopravný systém integrovanej koľajovej dopravy. Cieľom je okrem tiež zabezpečiť prepojenie Bratislavy na ostatné regióny západného Slovenska.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci elektrifikácie trate plánujú Železnice vynoviť aj nitriansku železničnú stanicu. „Mali by sa realizovať najnutnejšie úpravy a zastrešenia nástupíšť, osvetlenie, vybudovanie vizuálneho informačného systému a tiež bezbariérového prístupu pre cestujúcich, ako aj kamerového systému,“ povedal Ľubomír Mitas z odboru komunikácie ŽSR.

Dodal, že termín realizácie bude možné určiť až po spracovaní projektovej dokumentácie. Podkladom pre ňu bude práve spomínaná štúdia, ktorá určí rozsah rekonštrukcie.

Firma má štúdiu dodať najneskôr do marca budúceho roka. Zámer pre posúdenie vplyvu stavby na životné prostredie má byť hotový do júna 2014. Záverečné stanovisko ministerstva musí firma zabezpečiť do marca 2015. Až potom prídu na rad projektantské práce.

SkryťVypnúť reklamu

Železničnú stanicu v Nitre čakajú len najnutnejšie úpravy. Foto: (jk)

Bez bariér, so strechou

Štúdiu má dodávateľ spracovať v dvoch alternatívach. V prípade prvej má zostať najvyššia traťová rýchlosť v úseku Leopoldov - Lužianky 100 km/h, v úseku Lužianky - Nitra a Nitra - Šurany 80 km/h. Druhá alternatíva počíta so zvýšením najvyššej traťovej rýchlosti na 120 km/h.

Na železničných staniciach a zastávkach má firma navrhnúť úpravu nástupíšť tak, aby boli bezbariérové. Na zastávkach majú pribudnúť prístrešky, na staniciach sa uvažuje s čiastočným zastrešením prvého nástupišťa, prípadne tiež s prístreškami.

Komplexnou rekonštrukciou má prejsť aj vonkajšie osvetlenie na staniciach a zastávkach.

Na staniciach vymenia osvetlenie, pribudnú kamery. Foto: (jk)

SkryťVypnúť reklamu

Vozne predkúria

V zmluve sa ďalej píše, že na staniciach majú na nástupištiach pribudnúť návestidlá - v Zbehoch a Lužiankach minimálne na jednej koľaji, v Nitre na troch.

Pre vlaky osobnej dopravy, ktoré budú vychádzať zo železničnej stanice Nitra, treba vytvoriť podmienky na predkurovanie vozňov. Štúdia má počítať aj s územnou rezervou na parkoviská pre motorové vozidlá, so stojanmi pre bicykle, úpravou cestných nadjazdov a lávok pre chodcov, respektíve úpravou nivelety koľají.

V Nitre má byť osem elektrifikovaných koľají. Foto: (jk)

Kamery zvýšia bezpečnosť

Elektrifikácia trate má byť navrhnutá jednofázovým systémom. Novoumiestnené podpery, nové objekty a celkové priestorové usporiadanie má zohľadniť možnosť zdvojkoľajniť úsek Leopoldov - Nitra.

Počet elektrifikovaných koľají sa bude v jednotlivých staniciach líšiť. V Nitre a Lužiankach ich má byť najviac - osem. V celom úseku riešenej železničnej trate má firma navrhnúť elektrický ohrev výhybiek s možnosťou diaľkového ovládania z obslužného pracoviska.

Na zastávkach a staniciach sa uvažuje s vizuálnym informačným systémom. Na staniciach má byť aj rozhlas pre cestujúcich s automatickým diaľkovým vyhlasovaním z dispečerského pracoviska. Na bezpečnosť má dohliadať poplachový systém s kamerami.

Je možné, že sa zmení aj samotné umiestnenie železničných zastávok. „V rámci projektovej prípravy dôjde k prehodnoteniu umiestnenia niektorých zastávok (zriadenie, zrušenie, zmena polôh),“ potvrdila pred časom hovorkyňa Železníc.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na My Nitra

Komerčné články

  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  6. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  7. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  8. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  1. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  2. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  3. Invázne rastliny ako superpotraviny
  4. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  5. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  6. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  7. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  8. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 6 278
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 746
  3. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 4 233
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 3 701
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 141
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 804
  7. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 790
  8. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž 1 642
  1. Martin Greguš: Je plat prezidenta Pellegriniho vo výške cca 18 000 eur mesačne primeraný slovenským pomerom?
  2. Milan Removčík: Martinské hole
  3. Jozef Huljak: Ako Trump letí na Aljašku kúpiť mier od Putina
  4. Martin Fronk: Turecký sandžak uprostred Slovenska?
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina si nevyberá no prečo zlyhávajú ľudia, ktorí nám majú s ňou pomáhať bojovať ?
  6. Martin Šuraba: Košická električka #1 (1/2)
  7. Anton Kaiser: 100 rokov organizovanej turistiky L.
  8. Zuza Fialová: Výrok „ľudstvo si vždy nejako poradilo“ v reakcii na krízu je prejavom hlbokej neznalosti. Nič také ako „ľudstvo“ neexistuje.
  1. Monika Albertiová: Máme po puči 14 273
  2. Ivan Mlynár: Matúš Šutaj Eštok, na konci dňa hlboké ospravedlnenie Hamranovi, Spišiakovi a čurillovcom stačiť nebude 13 001
  3. Elena Antalová: Takže k tým Rážovcom a nášmu skvelému životu 10 386
  4. Ivan Čáni: V Smere seno nežerú. Tomu verím. 9 726
  5. Grácz Ján: Krátky oznam pre všetkých národovcov. 8 416
  6. Jozef Foltýn: Podpriemerný Slovan zaujal len arogantným trénerom 7 495
  7. Ján Valchár: Keď Rusku ide karta, tak ešte jeden blog 6 995
  8. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom 6 981
  1. Věra Tepličková: Pozrieť sa bez hnusu do zrkadla by mali vedieť aj šaškovia
  2. Marcel Rebro: Z hľadiska vyššieho princípu: Prečo posielame Ukrajincom drony
  3. Radko Mačuha: Fico má nový slogan pre PS - poslušné slovensko.
  4. Marcel Rebro: Nezlomné deti padlých hrdinov ďakujú nezlomným Slovákom
  5. Věra Tepličková: Rýchla chôdza možno už len s evidenčným číslom
  6. INESS: Čo priniesla konkurencia zdravotných poisťovní
  7. Radko Mačuha: Ruský Disneyland.
  8. Radko Mačuha: Padák - slovenský vynález.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?

SkryťZatvoriť reklamu